De senaste veckorna har jag jobbat ganska intensivt med min kund Pepvital. För Pepvital har jag tagit fram en logo och grafiska guidelines samt gjort en ny hemsida med webshop.
Logotyp med guidelines
Den här kunden hade en hemsida med webshop redan när jag påbörjade mitt arbete. Men faktiskt ingen som helst grafisk profil, inte ens en logotyp. Så det naturliga första steget i den här processen var att först att ge företaget en visuell identitet.
Den här kunden kände sig inte i behov av en större brandbook i dagsläget men ville ändå ha en logo och grafiska riktlinjer att rätta sig efter och förhålla sig till i sin marknadsföring. Med de önskmålen landade vi på Lilla Logopaketet med tillägg.
Process
Som vanligt när jag ska designa en logo så börjar jag alltid med att locka ur kunden så mycket som möjligt om dennes önskemål, idéer, inspirationskällor osv. Av det sätter jag sedan ihop en moodboard för att kunna kolla av om jag förstått kunden rätt. Därefter börjar skissandet. Och från första draget med skisspennan så jobbar jag vidare tills kunden är nöjd.
I det här fallet så hade kunden inte så mycket önskemål. Det gör inget. Då finns jag där som rådgivare och försöker ställa rätt frågor och funderingar så att jag ändå kan träffa så rätt som möjligt i slutänden. Vi kom tillsammans fram till att företagets visuella identitet ska andas trygghet och förtroende, att produkterna (som är ett kosttillskott) ska upplevas mer som medicin än hälsokost och leva upp till devisen ”återfå och behåll din livskvalitet”.
Moodboard
Så här såg mitt moodboard ut som sedan fick vara grundpelaren i arbetet med att designa en logotyp och ta fram grafiska riktlinjer.
Logodesign
Jag kände mig redan tidigt i den här processen säker på att jag ville jobba med en grafiskt ren och enkel text i logotypen, förstärkt med en symbol som även skulle kunna användas för sig själv i olika sammanhang. Jag var också ganska bestämd över att en blå nyans skulle få bli primärfärgen för det här företaget, för att förstärka känslan av tryggt och kliniskt.
I det här fallet var den första skissen jag gjorde också den som fick bli grunden för den färdiga logotypen. Det där är väldigt olika från fall till fall, men just i det här projektet kändes det tidigt rätt.
Den färdiga logotypen
Här är de grafiska guidlines som slutligen levererades till kunden tillsammans med alla logofiler och typsnitt:
Hemsida med webshop
Hemsidan och webshopen blev en riktig utmaning för mig, både visuellt och tekniskt.
Den visuella utmaningen var mest strukturell, grafiska riktlinjer hade jag ju redan tagit fram. Men det är en komplicerad produkt som det här företaget säljer, och det gäller att visa rätt saker först. Och på ett tilltalande sätt. Ge ut så mycket information som möjligt från start utan att bli tråkig och långdragen.
Men tack vare ett fint nätverk av kollegor i branschen så hade jag bra feedback som hjälpte mycket och efter några korrvändor kändes det som att jag hittat rätt både formmässigt och användarvänligt.
Tekniskt var detta projekt extra utmanande eftersom det är en tvåspråkig installation. Två språk, två valutor, fler olika betalningsmetoder osv. Det är mycket som ska klaffa. Och jag kan inte påstå att det gick helt smärtfritt. Jag har slitit mitt hår, rabblat en och annan svordom i mitt huvud och kallsvettats mer än en gång. Tekniken var inte riktigt med mig hela tiden, och eftersom jag är starkare med design än med teknik fick jag jobba hårt för att få ihop det.
Men i skrivande stund ligger den nya hemsidan live. Den ser ut som den ska och den funkar som den ska. Och jag har lärt mig massa nya saker. Igen. För hur länge man än jobbar med det här så blir man tydligen inte fullärd.
Kunden är nöjd och jag är nöjd. Och i sltänden är det (nästan alltid) värt varend grått hår man fått på vägen.