Välj en sida

Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna & Internet 2020 är officiellt ute!

Det är lika spännande varje år att se hur onlineåret sett ut, men extra spännande det här året med tanke på de rådande omständigheterna.

Det hör ju inte direkt till vanligheterna att vi drabbas av en pandemi, och hur har Covid-19 påverkat vårt beteende online och på sociala medier?

Pensionärernas internetår

Pensionärernas digitala närvaro ökat markant det senaste året. Tack och lov för dagens teknik tänker jag nu när det sociala livet begränsats så enormt för äldre människor! Det trycker över mitt bröst varje gång jag tänker på hur ensamma många över 70 år måste känna sig efter det här årets sociala distansering.

Men så har vi möjligheterna att kommunicera digitalt via videosamtal, läsa nyheter på nätet utan att behöva gå och köpa en papperstidning, handla online och följa bekanta och företag i sociala medier. På många sätt tror jag allt det sammantaget har varit den stora räddningen äldre det här året. Och det syns tydligt i Svenskarna & Internet.

 

  • 9 av 10 pensionärer har haft tv som huvudsaklig källa för ny information om coronaviruset
  • Pensionärer har nyttjat digitala vårdtjänster i högre utsträckning under pandemin
  • Var fjärde internetanvändare som är 76+ år har sett ett kulturevenemang live online under pandemin
  • De som är 76 år eller äldre har dubblerat sin användning av videosamtal under pandemin
  • Instagram växer mest hos pensionärer

, Sociala medier

 

Och apropå en ökning på Instagram av pensionärer, vad händer på sociala medier i övrigt då?

Tar man en titt på könsfördelningen så är det fler kvinnor som använder Facebook, Instagram, Pinterest, Tiktok och Snapshat. Men det är fler män som använder LinkedIn, Twitter, Twitch och Reddit. Den absolut största skillnaden ser man på Twitch.

Åldersmässigt ser vi som tidigare nämnt en ökning bland pensionärer på Instagram, så även på Facebook. Kanske också lite oväntat för en del så har det skett en minskning bland unga på Snapchat.

Facebook är det mest använda sociala nätverket bland internetanvändare över 26 år (trots flera års spekulationer om den stora Facebookdöden). 

Här är några siffror från användandet av sociala medier 2020:

  • 58% av internetanvändarna använder Facebook dagligen
  • 78% av de arbetande använder sociala medier dagligen
  • 39% av de studerande använder Tiktok
  • 44% av 16-25-åringarna använder Reddit

Instagram & Facebook

Det är ju ingen hemlighet att mina personliga arenor är Facbook och Instagram, även om jag också jobbar en hel del med LinkedIn och en lite mindre del med Pinterest. Så avslutningsvis tänkte jag titta på några siffror och punkter från just Instagram och Facebook.

Facebook är fortsatt det allra största sociala nätverket i Sverige, och vi marknadsförare kan fortsätta hävda att det är en galet stor annonsmarknad ett tag till. Nästan 9 av 10 svenska internetanvändare i åldrarna 26-45 använder Facebook. Det är ett stort antal. Användningen av Facebook har ökat totalt 2020, men störst ökning ser man på användare över 76 år.

Instagram tappar användare i åldersspannet 16-25 år, men bland användare i åldern 26-45 år är det ändå 8 av 10 som använder Instagram. I åldrarna 66-75 år är det nästan hälften som använder Instagram. Den siffran tror jag förvånar många. Och en extra kul siffra att avsluta med är att ca 35% av internetanvändarna över 76 år använder Instagram. Det är över en tredjedel det!

Rapporten i sin helhet

Hörrni, det här var bara lite skrap på ytan av allt som kommer fram i Svenskarna & Internet. Är du intresserad av var du hittar din målgrupp och hur de använder internet och sociala medier så tycker jag att du ska spana in hela rapporten här >>